DiM Educa
El Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) és una entitat sense ànim de lucre constituïda el 2013 que es dedica a la recerca i divulgació de l’obra i figura de Lluís Domènech i Montaner, així com del patrimoni de Canet de Mar.
L’equip del CEDIM compta amb historiadors, restauradors de béns culturals i gestors culturals.
Els objectius de l’entitat, a banda de la recerca sobre l’obra domenequiana, són els següents:
- Divulgació del patrimoni arquitectònic del municipi a diferents públics.
- Transmetre i divulgar la història local.
- Treballar amb la comunitat educativa per tal d’elaborar programes educatius comuns i participatius.
Aquests objectius els aconseguim amb projectes com les rutes guiades adaptades, amb l’elaboració i assessorament de crèdits de síntesi, tallers de dibuix, cursos per a docents, conferències, publicacions, etc.
El projecte
Volem que el Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner sigui un aliat per als centres educatius per tal d’acostar la història i el patrimoni als joves de manera rigorosa però alhora amena.
El programa educatiu 2024-2025 proposa educar a través de l’observació de l’art i l’arquitectura, i es desenvolupa al voltant dels següents eixos:
- Creativitat
- Coneixement
- Llengua
Educar a través de l’art i l’arquitectura ens permet entendre les tècniques de construcció de cada període històric i els materials utilitzats, l’evolució estilística al llarg de la història i el context en què es van executar. Educar a través de l’art i l’arquitectura és una manera d’aportar coneixement d’una manera transversal, humanística i científica.
L’arquitectura és el testimoni que en queda d’una època i a través d’ella podem estirar el fil i abordar altres aspectes com la situació econòmica i laboral dels canetencs, la planificació urbanística, les tradicions i el folklore o els esdeveniments convulsos de la població.
Les activitats proposades volen ser profitoses i amenes per a l’alumnat, és per això que es plantegen propostes basades en la comunicació i l’acció, de manera que totes siguin participatives i democràtiques.
Demaneu informació a info@cedim.cat


Aquesta activitat treballa les següents competències:
Educació infantil: àmbit de l’educació artística
Educació primària (Cicle Inicial i Mitjà): àmbit de l’educació artística i coneixement del medi social i cultural
Educació infantil:
25 + 2 acompanyants
Educació primària:
25 + 2 acompanyants
1 hora
80 € + IVA
Objectius
Conèixer les característiques principals del Modernisme.
Conèixer la història i els detalls de l’Ateneu de Canet de Mar, una obra arquitectònica de la primera etapa creativa de Domènech i Montaner.
Conèixer els elements heràldics de l’Ateneu de Canet de Mar a través de l’observació.
Metodologia
Activitat de descoberta d’una de les obres més representatives del patrimoni domenequià canetenc a través de la creació plàstica. Els alumnes podran pintar els diferents models d’escut presents a la barana de l’edifici, al mateix temps que descobriran els elements que s’hi amaguen. Els dibuixos seran lliurats a l’alumnat, que haurà de portar el seu propi material pictòric (llapis de colors) i podran pintar situats davant de la façana de l’edifici a la riera Buscarons.
Material que es lliurarà: dibuixos en paper amb la silueta dels escuts. Suport per recolzar els fulls.
Material que haurà de portar l’alumnat: llapis de colors.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
Educació primària (Cicle Superior): àmbit de l’educació artística i coneixement del medi social i cultural
ESO: geografia i història i educació plàstica, visual i audiovisual
Educació primària:
25 + 2 acompanyants
ESO:
25 + 2 acompanyants
1 hora
80 € + IVA
Objectius
Conèixer les característiques principals del Modernisme.
Conèixer les característiques principals de tres edificis domenequians de Canet de Mar: l’Ateneu de Canet, la Casa Roura i la Casa Domènech.
Observar l’estructura dels edificis per després plasmar-los sobre paper.
Fomentar la creativitat a través del dibuix dels edificis o detalls arquitectònics i decoratius.
Metodologia
Activitat de descoberta de les obres més representatives del patrimoni domenequià canetenc a través de la creació plàstica. Els alumnes observaran les característiques arquitectòniques de tres obres de diferents èpoques de Lluís Domènech i Montaner. Durant aquesta observació podran veure les influències d’altres estils arquitectònics.
L’alumnat dibuixarà qualsevol dels tres edificis o detalls arquitectònics durant una hora.
Material que es lliurarà: paper i suport per recolzar els fulls.
Material que haurà de portar l’alumnat: llapis de colors, retoladors, llapis, etc.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
Educació primària: coneixement del medi social i cultural
ESO: geografia i història
Batxillerat: geografia i història, història de l’art
Educació primària:
25 + 2 acompanyants
ESO:
25 + 2 acompanyants
1 hora
100 € + IVA
(Aquest import inclou l’entrada a la Casa museu Lluís Domènech i Montaner)
Objectius
Conèixer les característiques principals del Modernisme.
Conèixer l’obra arquitectònica de Lluís Domènech i Montaner a Canet de Mar.
Conèixer els materials i tècniques que Domènech va utilitzar per la construcció dels seus edificis.
Conèixer els elements simbòlics presents a la seva obra, relacionats amb la natura i els bestiaris medievals.
Metodologia
Activitat de descoberta del patrimoni domenequià. Amb aquesta ruta s’introduirà l’alumnat al Modernisme, estil arquitectònic que sorgí a finals del segle XIX en un moment de canvis.
Durant la ruta podrem veure tres edificis de diferents èpoques de Domènech: l’Ateneu de Canet, la Casa Roura i la Casa Domènech, situats al centre del municipi. L’observació dels edificis ens permetrà centrar-nos també en els elements simbòlics presents a les façanes: flors, grius, dracs, escuts, etc. inspirats en la natura, en els bestiaris i en l’heràldica.
El discurs de la visita variarà segons el curs.
La ruta es pot acompanyar d’algun dels tallers que oferim (taller de pintura d’escuts de l’Ateneu de Canet, taller de dibuix dels edificis de Domènech), que es farà després de la ruta.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
ESO: geografia i història, llengua catalana
Batxillerat: geografia i història, literatura catalana
ESO:
25 + 2 acompanyants
Batxillerat:
25 + 2 acompanyants
1 h 30 m
100 € + IVA
Objectius
Conèixer el context històric canetenc del segle XIX i XX.
Identificar a través de l’arquitectura els escriptors que van viure i estiuejar a Canet de Mar.
Analitzar l’obra dels escriptors i identificar el paisatge del municipi.
Metodologia
Activitat de descoberta dels escriptors que van viure o van fer estada a Canet de Mar, on van escriure narrativa i poesia sobre el paisatge, patrimoni i costums del municipi.
Aquesta ruta és un recorregut per Canet de Mar fent referència als autors que van escriure sobre el poble i s’acompanyarà de la lectura de textos dels autors.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
ESO: geografia i història, tecnologia, matemàtiques, educació plàstica, història de l’art
Batxillerat: geografia i història, matemàtiques, ciències de la Terra i del medi ambient, tecnologia, dibuix tècnic
ESO:
25 + 2 acompanyants
Batxillerat:
25 + 2 acompanyants
1 h 30 m
100 € + IVA
Objectius
Conèixer la història de Canet de Mar i identificar els diferents períodes.
Aplicar els coneixements adquirits durant el curs en les diverses àrees dins un projecte concret.
Aprendre a treballar en equip, col·laborant i participant des del respecte.
Saber cercar informació amb certa autonomia.
Conèixer i valorar el poble, els seus carrers i el seu patrimoni.
Metodologia
Canet de Mar és una població de la comarca del Maresme, un municipi obert al mar i alhora envoltat de muntanyes. A més de disposar de recursos naturals com la platja, el mar i la muntanya, Canet és una població carregada d’història.
L’empremta humana a la zona de Canet és molt antiga i aquest treball de síntesi té com a objectiu posar en valor la història del poble i el patrimoni que n’ha quedat.
Per endinsar-nos en el passat de Canet de Mar, farem un recorregut pel poble on anirem analitzant les diferents etapes històriques del municipi.
El Viatge per la història de Canet de Mar es divideix en diferents etapes:
- Temps de romans
- Temps de pagesos i de pescadors
- Temps de navegants
- Temps d’americanos
- Temps d’estiuejants
- Temps de fabricants
Durant el recorregut s’exposarà informació rellevant que l’alumnat haurà d’anar recollint i que permetrà completar les preguntes i exercicis del dossier que es facilitarà.
Material que es lliurarà: pdf del dossier del Viatge per la història de Canet de Mar, amb preguntes i exercicis per anar treballant a l’institut.
Material que haurà de portar l’alumnat: llapis.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
Educació primària (Cicle Mitjà i Superior): coneixement del medi natural, social i cultural, educació plàstica
ESO: geografia i història, tecnologia, matemàtiques, educació plàstica, història de l’art
Batxillerat: geografia i història, matemàtiques, història de l’art, tecnologia
Primària:
25 + 2 acompanyants
ESO:
25 + 2 acompanyants
Batxillerat:
25 + 2 acompanyants
1 h 30 m
Preu: segons núm. alumnes
Objectius
Conèixer el context històric i urbanístic canetenc de l’època medieval.
Connectar amb el passat a través de l’ampliació que Domènech i Montaner va fer de l’antiga Casa Forta, convertint-la en Castell de Santa Florentina.
Conèixer els materials utilitzats en l’Edat Mitjana a l’hora d’executar les diferents manifestacions artístiques.
La visita es complementa amb un taller creatiu per identificar el bestiari medieval present al Castell de Santa Florentina.
Metodologia
Activitat de descoberta de l’entorn de l’antiga Casa Forta de Canet i el context en què va estar construïda. Aprofundirem en el treball que Domènech i Montaner va fer per tal de convertir la construcció en un autèntic castell d’inspiració medieval.
Explorarem el sistema constructiu d’aquest tipus de palau i observarem els elements decoratius inspirats en la forja, l’escultura, la pintura, la fusteria i la vitralleria medieval.
Acabarem el recorregut amb un taller plàstic en què identificarem, dibuixarem i interpretarem els elements zoomòrfics inspirats en els bestiaris medievals.
Material que es lliurarà: pdf del dossier Explorem l’època medieval, amb preguntes i exercicis per treballar a l’institut.
Material que haurà de portar l’alumnat: llapis de colors, paper.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
ESO: geografia i història, tecnologia, educació visual i plàstica, història de l’art
Batxillerat: geografia i història, història de l’art, tecnologia
ESO:
25 + 2 acompanyants
Batxillerat:
25 + 2 acompanyants
1 h 30 m
100 € + IVA
Objectius
Conèixer el context històric i urbanístic de Canet de Mar.
Identificar el patrimoni arquitectònic.
Ser capaç de cercar i elaborar documentació sobre cada element patrimonial.
Localitzar sobre un mapa físic o digital utilitzant dispositius mòbils els elements patrimonials.
Desenvolupar les competències social, lingüística i digital.
Saber treballar col·laborativament amb respecte als companys.
Conèixer i valorar el patrimoni arquitectònic, cultural i natural del nostre poble.
Metodologia
Activitat de descoberta del principal patrimoni de Canet de Mar amb l’ajuda del guia. Un cop localitzat l’element descrit, es prendran imatges i notes per tal de complimentar les breus fitxes que s’hauran de fer en grup.
Introducció de les dades en fitxes digitals a l’institut.
S’aconsella la posada en comú per grups del material que s’hagi recopilat.
Material que es lliurarà: mapa físic de Canet de Mar.
Material que haurà de portar l’alumnat: llapis i dispositiu mòbil en cas que s’acordi amb el centre el seu ús.


Aquesta activitat treballa les següents competències:
Educació primària (Cicle Superior): àmbit de l’educació artística i coneixement del medi social i cultural
ESO: educació plàstica, visual i audiovisual
Educació primària:
25 + 2 acompanyants
ESO:
25 + 2 acompanyants
1 hora
125 € + IVA
Objectius
Conèixer una de les tècniques aplicades per Domènech i Montaner en les seves obres: el mosaic.
Conèixer el procediment d’elaboració d’un mosaic i els diferents materials utilitzats.
Metodologia
Activitat de descoberta d’una de les tècniques aplicades per Domènech i Montaner, elaborada pels seus col·laboradors mosaïcistes.
Anàlisi d’alguns dels exemples més representatius en l’obra domenequiana.
Elaboració individual d’un mosaic inspirat en algun model domenequià.
Material que es lliurarà: suport de fusta de 10 x 10 cm, tessel·les de diferents colors d’argila, cola blanca i pinzells.