dimarts, 8 de juliol del 2014

Continua el rodatge del documenal "Domènech"

Un moment de descans del documental, a la platja de Canet.        Foto: Carmen Sanchez

dijous, 3 de juliol del 2014

S'inicien els treballs de gravació del reportatge "Domènech" promogut pel CEDIM i KNT Produccions

Treballs de gravació als jardins de Vil·la Flora, amb Alfons Viñas a la direcció. Foto: CEDIM
Ahir a la tarda, KNT Produccions va donar el tret de sortida als treballs de gravació del documental "Domènech" que promou el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner juntament amb la productora local.
"Domènech" és un documental dirigit per Alfons Viñas, que pretén acostar i recrear la vida de l'arquitecte català durant els anys que va viure a Canet.
Per a la realització del treball, que compta amb els guions i assessorament del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, fa unes setmanes es va convocar un càsting i hi participen més de mig centenar de persones.

dimecres, 25 de juny del 2014

El web patrimonifunerari.cat referencia els treballs del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner

Des del mes d'abril, el web patrimonifunerari.cat, dedicat a l'inventari i l'estudi de panteons, nínxols i cementiris de Catalunya i Europa ha incorporat diferents referències dels darrers treballs del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) i del Centre d'Estudis Canetencs (CEC). Concretament, a l'apartat dedicat a Lluís Domènech i Montaner, el web recomana l'article del president del CEDIM, Carles Saiz sobre l'"Arquitectura funerària de Lluís Domènech i Montaner" i també la web del Centre, on a l'apartat de l'Atles Domenequià es detalla tota l'arquitectura funerària de l'arquitecte.

divendres, 16 de maig del 2014

Responsables de la Fundació Tàpies s'entrevisten amb membres del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner

Aquest divendres, el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha rebut a Canet de Mar a una comissió de la Fundació Tàpies de Barcelona per posar en comú els coneixements que tenen ambdues institucions sobre l'antic edifici de l'editorial Montaner i Simon, que des dels anys 90 és la seu de la col·lecció d'Antoni Tàpies.
Les responsables de la Fundació han estat obsequiades pels membres del CEDIM amb una visita comentada pels principals edificis de Domènech i Montaner a Canet així com amb una visita a la Casa museu.
La trobada ha servit també per resoldre interrogants sobre l'antiga editorial Montaner i Simon, sobre els seus fundadors, així com també per comentar diferents aspectes del projecte original.
Ambdues institucions han mostrat interès en portar a terme una recerca conjunta al voltant de l'edifici de Domènech i Montaner i col·laborar en diferents projectes domenequians de cara al primer trimestre de l'any 2015.

dijous, 24 d’abril del 2014

El CEDIM localitza una de les proves de guix de l'escultura que decorava la façana del desaparegut Cafè Torino de Barcelona

Durant l'estudi de les llars de foc dissenyades per Lluís Domènech i Montaner per a la Domenechiana 2-3, es va identificar la prova en guix de l'escultura que Dídac Massana va realitzar per la façana del desaparegut Cafè Torino de Barcelona, que es trobava al xamfrà entre Passeig de Gràcia i Gran Via. 

El Turinès Flaminio Mezzalama, gerent de Martini & Rossi va introduir el vermouth a Espanya i va obrir el seu establiment en el millor carrer de la ciutat. En la construcció i decoració del local hi participà Antoni Gaudí, Pere Falqués, Josep Puig i Cadafalch i Ricard de Capmany com a decorador. El local s'inaugurà el 1902 i el 1903 va rebre el guardó com a millor local de la ciutat. 


El Cafè Torino de Barcelona amb l'escultura de Dídac Massana que decorava la façana de l'establiment.
El Cafè Torino va tancar les seves portes el 1911 i més tard va ser destruït amb la conseqüent pèrdua d'una de les obres més representatives del Modernisme, punt de trobada de grans intel·lectuals i turistes que s'acostaven a veure la fastuosa façana i alhora provar la beguda italiana de moda.

Prova en guix presidint la llar de foc de l'Hotel de Santa Fe del Montseny

La façana destacava pels seus grans finestrals ovalats d'estil Art Noveau partits per una ampla columna amb un relleu escultòric que representa una figura femenina típicament modernista i envoltada de fulles de ceps i raïms, segurament per la relació que hi té amb el producte que es venia al Cafè Torino: el vermouth.

El guix remata la boca de la llar de foc recoberta per ceràmica vidriada blanca amb tres nivells que es troba entre el rebedor i el menjador de l'Hotel de Santa Fe del Montseny. 

L'Hotel va ser un encàrrec de Ramon de Montaner al seu nebot Lluís Domènech i Montaner l'any 1910 però va ser acabat pel seu fill Pere Domènech Roura entre el 1912 i el 1914, amb l'objectiu de fer un hotel per a la burgesia que volia descansar a la Vall de Santa Fe del Montseny. L'hotel fou aixecat al costat mateix de l'antiga ermita que ja existia en aquell indret i adoptà un aire de castell medieval molt semblant al Castell de Santa Florentina que s'acabava de bastir en aquells mateixos anys.