dimecres, 1 de juny del 2016

Conferència "Marià Serra i Font i Lluís Domènech i Montaner" a la XIX Jornada de Recerca Sanitària del Maresme

El Centre d'Estudis Canetencs i el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner participen conjuntament en la XIX Jornada de Recerca Sanitària del Maresme que es celebrarà el proper dimecres, 8 de juny a Canet de Mar. Els responsables de la Jornada, organitzada per la Fundació Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears - Filial del Maresme, van demanar la col·laboració dels centres per tal que es fes una conferència sobre algun tema de recerca sanitària relacionat amb Canet de Mar. El tema de la conferència girarà al voltant de la relació entre el Dr. Marià Serra i Font i l'arquitecte Lluís Domènech i Montaner, amb el títol d'"Higienisme, urbanisme i modernitat al Canet de Mar d'entre segles" atès que ambdós personatges van contribuir a implantar l'higienisme social a la població així com també van assentar les bases del Canet modern. 
La conferència es fa a les 13.15 hores a l'Aula Magna de l'Escola de Teixits i anirà a càrrec de l'historiador Carles Sàiz i Xiqués, president del CEDIM.



divendres, 20 de maig del 2016

El CEDIM localitza una carta d'Eusebi Arnau sobre un projecte d'altar domenequià per a l'església de Canet

Carta d'Eusebi Arnau a Marià Serra
El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha localitzat recentment una carta d'Eusebi Arnau Mascort adreçada al Dr. Maria Serrà, polític i promotor cultural de Canet de Mar, on l'escultor explica al metge que té notícies de Sarral -un punt important d'alabastre per a fer escultures-, també li diu que ha vist a Lluís Domènech però que està ocupadíssim i en darrer lloc apunta que ja té el model de la Mare de Déu avançat i que ben aviat li enviarà una fotografia. L'equip de recerca del CEDIM ha pogut contextualitzar el document i tot i que no està datat, el situem a l'any 1914, poc després d'un incendi que patí l’església de Canet de Mar que va destruir l’altar barroc de la Verge de la Puríssima. El rector i la junta parroquial van decidir encarregar el projecte del nou altar a Lluís Domènech i va presentar els esbossos el desembre de 1914 acompanyat d’una maqueta modelada per Eusebi Arnau.
Lluís Domènech va esbossar un altar modernista, de grans dimensions, sustentat per capitells florals i motius vegetals. A proposta dels administradors de la parròquia, hi va distribuir el mateix santoral que ja tenia l’antic altar; en el lloc principal, la Verge -a la qual fa referència Eusebi Arnau a la seva carta- i als costats, els seus pares, sant Joaquim i santa Anna. A la part superior, hi plantejà posar santa Llúcia i, als extrems de l’altar, es va decidir que s’hi representarien sant Lluís Gonçaga i santa Agnès, com a patrons de la germandat local dels Lluïsos de les Filles de Maria, que eren les dues entitats que tenien cura de l’administració de l’altar. Per fer front a la despesa del treball, que s'havia de fer amb marbre blanc d'alabastre de Sarral,  -tal com diu la carta localitzada- es va obrir una subscripció pública però l’elevat cost va paralitzar l'execució del projecte.